پاپیه ماشه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چقدر لذت بخش است، خلق چیزی که حاصل ایده پردازی های خلاقانه شما باشد و با هیجان و انرژی بالا آن را به وجود آورده باشید. این کاردستی ها می توانند از هر چیزی خلق شوند. تجربیاتی که از کودکی با ما بوده اند و می مانند. 

حال در بیش تر مواقع اکثر ما لذت خلق شاهکار های هنری پاپیه ماشه را تجربه کرده ایم. اما این عبارت دقیقا به چه معنایی است و از کجا می آید؟ papier-mâché که گاهی اوقات با املای Papier-mâché نیز نوشته می شود، در واقعیت یک عبارت فرانسوی است که معنای اصلی این کلمه، کاغذ جویده شده است.

در نتیجه این عبارت مفهوم همان کاردستی های ساده دوران کودکی را با خود همراه دارد. Papier-mâché در واقع یک هنر اصیل و با قدمت است که می توان آن را در اشکال و ابعاد مختلف مشاهده کرد. به نوعی برای خلق آثار هنری پاپیه ماشه می توان از متریال اولیه بسیار زیادی استفاده کرد و همین امر هم تنوع و جذابیت بیش تری را به آثار هنری این بخش می افزاید.

تاریخچه پاپیه ماشه چیست؟

هنر پاپیه ماشه در ایران هم سابقه بسیار طولانی دارد. بیش تر صنایع دستی و آثار هنری قدیمی ایران باستان برگرفته از همین هنر دوست داشتنی است. سینی ها و ظروف زیبایی با الهام گرفتن از هنر Papier-mâché در ایران ساخته شدند. در سایر کشور ها مانند ژاپن و هند هم این هنر برای تزئین کردن ابزار و زره های جنگی مورد استفاده قرار می گرفت. 

به تدریج هنر پاپیه ماشه گسترش یافت و در سراسر جهان از جمله اروپا و آمریکا به عنوان یک هنر تزئینی و بسیار جذاب شناخته شد. در حال حاضر این تکنیک هنری فوق العاده در زمینه های بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

پاپیه ماشه چه مزیت هایی دارد؟

هنر پاپیه ماشه مزیت های بسیار زیادی دارد. مهم ترین مزیت این هنر و دلیل محبوبیت آن این است که برای خلق یک اثر زیبای پاپیه ماشه ای نیازی به ابزار و وسایل بسیار پیچیده ای نیست و می توان با ابزاری بسیار ساده و در دسترس هر مدلی را ایجاد کرد.

این هنر بسیار مقرون به صرفه است و می تواند گزینه انتخابی طیف وسیعی از افراد و علاقه مندان به هنر باشد. مزیت مهم دیگر Papier-mâché این است که در این کار از وسایل ساده و دور ریختنی استفاده می شود. بنابراین می توان گفت نوعی رویکرد بازیافتی است تا از کاغذ های باطله به بهترین شکل ممکن استفاده شود. 

در هنر پایپه ماشه از چه مواد و متریالی استفاده می شود؟

در پروژه های مختلف هنر Papier-mâché از متریال مختلفی می توان استفاده کرد. یک کار تکمیل شده در این تکنیک می تواند از تکه های کاغذ یا از خمیر تشکیل شده باشد. مواد ترکیبی دیگری هم در کنار این کاغذ و خمیر استفاده می شوند که معمولا این متریال شامل پارچه و دیگر مواد می شود. این ترکیبات برای تقویت مدل و زیباتر کردن آن استفاده می شوند. 

خمیر مورد استفاده در هنر پاپیه ماشه را می توان از چسب های کم آب، نشاسته یا خمیر کاغذ دیواری تهیه کرد. برای مثال می توان چسب سفید معمولی را آن قدر با آب مخلوط کرد تا یک خمیر با قوام خامه غلیظ ایجاد شود. در صورت تمایل می توان از خمیر تشکیل شده از مخلوط آب و آرد یا نشاسته نیز استفاده کرد.

پاپیه ماشه به دو روش انجام می شود:

الف- روش اول : روزنامه و یا کاغذ باطله را ریز کنید.
ظرف مناسبی را با مخلوطی از آب و چسب چوب آماده کنید.
روزنامه های ریز شده را در این مخلوط خیس کنید.
این مواد را روی اسکلت اصلی کار بچسبانید.
اسکلت می تواند سیمی باشد و یا از مقوای ضخیم تهیه شده باشد.
روزنامه های خیس شده را با دقت روی اسکلت شکل دهید.
با افزودن روزنامه و ضخیم شدن لایه ها، اسکلت دیده نخواهد شد.
به این ترتیب تنها نمایی از روزنامه ها در معرض دید قرار می گیرد.

ب- روش دوم : تهیه خمیر پاپیه ماشه از روزنامه باطله و سپس شکل دهی این خمیر که می تواند منجر به ساخت مجسمه نهایی شود.
• برای تهیه این خمیر روزنامه را کاملاً ریز کنید.
• در ظرفی مناسب آب ریخته و روزنامه را در آب قرار دهید بهتر است که آب روی روزنامه ها را کاملاً بپوشاند.
• ظرف را روی حرارت قرار داده و به مدت 30 دقیقه بجوشانید.
• پس از خنک شدن این مواد را در مخلوط کن ریخته تا به صورت خمیری یکدست در بیاید.
• حال لازم است تا این خمیر را دوباره بر روی حرارت قرار دهید تا آب باقیمانده آن خارج شده و خمیری شکل شود.

آموزش و یادگیری مجسمه سازی با پاپیه ماشه

از آن جایی که این هنر زیبا و متنوع می تواند زمینه ساز ایده های بسیار متنوع و منحصر به فردی باشد و ابزار ها و وسایل مورد نیاز برای انجام آن بسیار مقرون به صرفه و در دسترس است، آموزش و یادگیری نحوه ساخت مجسمه های پاپیه ماشه می تواند مزیت های زیادی داشته باشد.

در این آموزش ها علاوه بر روش ها و تکنیک های انجام این کار، ایده های خلاقانه ای نیز آموزش داده می شوند تا هنرجویان خلاق و هنرمند بتوانند زیباترین آثار هنری را به جای بگذارند. از همه مهم تر این که می توانند از این مهارت ها در زمینه های حرفه ای متعددی استفاده کنند و درآمدزایی نیز داشته باشند.

بازار کار دوره پاپیه ماشه

امروزه با توجه به افزایش علاقه و توجه افراد به هنرهای دستی، تقاضا برای این نوع از اشیا بیشتر شده است.

هنر پاپیه ماشه، به دلیل گستردگی زیاد در تمامی شاخه‌ها (دکوراسیون، زیورآلات، قاب آینه، رحل‌ها و جلدهای قرآن، ظروف و …..)، بازار کار بسیار خوبی دارد. همچنین، به دلیل اینکه هزینه‌های مواد اولیه این رشته، برخلاف سایر رشته‌های هنری بالا نبوده و بسیار ارزان است، در نهایت محصول طراحی شده توسط شما، با سود خوبی به فروش خواهد رسید.

آموزش تخصصی پاپیه ماشه

پاپیه ماشه و آموزش ساخت مجسمه پاپیه ماشه توسط تیم حرفه ای دکوبیر، متشکل از متخصصین مجرب و حرفه‌ای، با بیش از 14 سال تجربه عملی در اجرای انواع مجسمه ها در تهران و شهرستان‌های ایران فعالیت دارد. شرکت دکوبیر با انتخاب مواد اولیه مناسب برای شرایط محیطی اجرای هر پروژه؛ و نیز استفاده از مرغوب‌ترین مواد همواره برکیفیت و ماندگاری آثار هنری خود تاکید داشته است. ضمنا دکوبیر با برگزاری دوره‌ای ورک‌شاپ‌ها در خدمت تمام هنردوستانی هستیم که در پی آشنایی با هنر مجسمه سازی، پاپیه ماشه می‌باشند.

جهت ثبت نام دوره آموزشی پاپیه ماشه

همین الان اطلاعات خود را ثبت کنید. تا مشاوران متخصص ما با شما تماس بگیرند، و در دوره آموزشی آنلاین و حضوری به یک استاد حرفه ای پاپیه ماشه تبدیل شوید

سلام، دوست خوبم

برای برقراری ارتباط با ما لطفا حساب خود را ایجاد کنید

ثبت نام

سلام، خوش آمدید

وارد حساب کاربری خود شوید و به دنیای معماری بپیوندید

ورود به حساب کاربری

مشاوره آنلاین و تخصصی دکوبیر

مشاوره آنلاین در زمینه بازسازی و مرمت، پتینه کاری، مجسمه سازی، ساخت تابلوهای برجسته و دکوراسیون

شما عزیزان و هنرجویان محترم میتوانید اطلاعات خود را ثبت کنید، تا مشاوران متخصص ما با شما تماس بگیرند